sunnuntai 6. toukokuuta 2012

Tornien taiston tunnelmia Utössä

Perjantai 4.5.
Aamulla käväisimme retkellä Salon Aneriojärvellä, jonka itärannalla kaulushaikara puhalteli harvakseltaan. Pari kaakkuria uiskenteli selällä. Rannoilla ja lähipelloilla laidunsi Anser-hanhia, joista määritimme 17 tundrahanhea ja 26 metsähanhea. Tässä oli pientä harjoitusta huomisen päivän Tornien taistokisaan Utöseen. Lähdimme iltapäivällä kerrankin hyvissä ajoin matkaan. Pysähdyimme Nauvoon ostamaan ensin herkullista savulohta, joka ei kauaa vanhentunut. Yhteysalus lähti tuttuun tapaan klo 18.15 Pärnäisistä, jossa tapasimme ryhmämme muut jäsenet Perälän Ilkan ja Vuorisalon Raimon. Reitti poikkesi tällä kertaa Berghamnin kautta ja Utöseen saavuimme hieman klo 23 jälkeen. Majoituimme perinteisesti hotellille.

Perjantai-iltana käväistiin Berghamnin kautta.

Retkiseurana vas. Marita Kari, Raimo Vuorisalo ja Ilkka Perälä.

Lauantai 5.5.
Herätys oli aamuneljältä, sillä Tornien taisto käytiin klo 5-13. Joukkueemme kokoonpano oli varsin vaatimaton: Jouni Tittonen, Marita Kari, Mikko Holvitie, Jorma Tenovuo, Kimmo Kuusisto ja Juha Laaksonen. Tässä seurassa täytyi kilpailla kahdeksan tuntia. Jo alkumetreillä nähtiin mitä tuleman piti. Utössä vallitsi todella sankka, kostea ja maahan asti ulottuva sumu, jonka läpi ei kerta kaikkiaan nähnyt mitään. Näkyvyys oli parhaimmillaankin 100-200 m yli 7 tunnin ajan, vain 20 min saimme kisata hyvässä näkyvyydessä. Kisan luonne muuttui meidän kannaltamme kuulokilpailuksi. Teeren pulina, hysyjen kutsu- ja lauluäänet kuitattiin etelätuulen tuiverruksessa. Parhaimmiksi havainnoiksi ilmoitimme mustaleppälinnun ja pikkulepinkäisen. Seurantalajia mustakurkku-uikkua havaitsimme puolestaan kaksi paria. Tower Guardsin tornikapteenina luotsasin joukkuetta toistamiseen, lopputuloksena oli 51 lajia (viime vuonna 78 lajia ja sijoitus 70.), millä olimme yli 300 tornin joukosta sijaluvulla 210. Koko porukka oli siis niin sumussa, ettei siitä parempaa olisi voinut syntyäkään. Kimmolla oli iltapäivällä edustustehtävä suorittaessaan kummisedän roolia Lauran tyttären ristiäisissä. Projekti oli klo 13 paketissa. Tornikapteenikin säilyi hengissä kapinajoukolta, jolle suuri kiitos! Yläkerran haltija salli syntiselle sakille täysin selkeän sään klo 15. Kisan voitto meni Virolahden Vilkkilänturaan 103 lajilla. Illemmalla itärannalla havaittiin pari keltavästäräkkiä ja karikukkopari. Levoton kirjosiipikäpylintu oli taas kähmyillyt saaressa. Ilta ja iltayö sujuivat luontokuvien katselussa.

Pensastaskuja näkyi useita Tornien taistossa.

Keltavästäräkki ruokaili Österängin rannalla illalla.

Sunnuntai 6.5.
Aamulla lämpötila +5 astetta, aurinkoista ja tuuli lounaasta 5 m/s. Merellä muutto oli vaisua, jokunen kuikka lenteli horisontissa. Juuri kun olimme hotellilla, sain Tennarilta välikäden tiedon kirjoloxiasta luotsiaseman läheltä. Käpylintu oli taas painunut matkoihinsa tööttäillen. Laiva lähti klo 11.15 vieden mukanaan lintumiehiä ja paljon muuta väkeä. Saareen jäivät Laaksosen Juha perheineen, Varesvuon Minna ja Markus, Tenovuon Jorma ja Kuusiston Kimmo. Juuri ennen lähtöä saaren yli muutti kaksi piekanaa. Tutkailtuani lintutiedotusta Suomen neljättä pikkukiurua ei enää löytynyt Loviisasta, sen sijaan 29.mustakaulauikku Jalasjärvellä oli edelleen paikalla. Nämähän löytyivät jo menomatkalla perjantaina. Laivamatka sujui mukavissa merkeissä ja Pärnäisiin saavuttiin klo 15.40. Uudet seikkailut odottavat ensi viikolla.

Sunnuntaina sää oli selkeä heti aamusta. Taustalla merivalvontatorni.

Tämä porukka jäi saareen. Tuleekohan mitään havaintoja?