torstai 8. elokuuta 2013

Pari tuntia elokuisessa Utössä

Salon kaupungintalolta lähti keskiviikkona aamukahdeksalta bussilastillinen innokkaita saaristoturisteja Utöhön. Matka taittui mukavasti Salon Tilausmatkojen sinisellä autolla maailmaa bussilla valloittanut Jani kuskina. Pysähdyimme Nauvon kirkolla täydentämässä eväslastia ja pääsimme lähtemään klo 11.00 m/s Eivorilla Pärnäisistä Jensen ruorissa. Laivalla oli myös toinen ryhmä niin ikään matkalla Utön saareen. Lounaaksi söimme todella maittavan lohisopan kiitos Johannan. Matkalla välisatamiin Nötön, Aspön ja Jurmon kautta taivas tummeni välillä ja antoi sadekuuroja silloin tällöin. Tilasimme kuitenkin ryhmällemme poutasään Utön oleskelun ajaksi ja sehän pääpiirteissään pitikin. Utössä oltiin klo 15.20 etuajassa. Osa seurueesta oli tutustumassa ensi kertaa saareen, allekirjoittanutkin oli vasta 235.käynnillä. Sain todellakin kunnian opastaa ryhmää ja kertoa saaren monipuolisesta ja koskettavasta historiasta. Omaa kokemustakin saaresta on kertynyt jo 20 vuotta.

Värililjat kukoistavat Utössä.

Salolaisryhmä Hannan kahvilaan tutustumassa.

Kaiken kaikkiaan lyhyestä visiitistä huolimatta kaikki sujui aika nappiin ja koimme sen mitä pitikin butiikkeja ja rakennuksia myöten. Luonto oli hiljentynyt paljon heinäkuusta. Päivän hurjin havainto oli I.Hyvärisen aamulla näkemä purjeperhonen, josta on kaksi hyväksyttyä havaintoa Suomesta aiemmilta vuosilta 1984 ja 2003. Lähdime Utöstä klo 18.00. Sadekuurot, sateenkaari, kaunis auringonlasku ja iltarusko värittivät paluumatkaamme. Lintuhavaintoja emme liiemmälti ehtineet tehdä, iso pääskyparvi seilasi äänekkäästi koulun niityn yllä. Kalasääkset olivat vielä pesällään Fagerholman eteläpuolen väylämerkillä. Lintuja näkyi paikalla kaikkiaan kolme yksilöä. Neljän ja puolen tunnin merimatkan jälkeen Jani odotti meitä bussilla Pärnäisissä. Ehdimme sujuvasti klo 23.02 Nauvon lauttaan ja saavuimme Saloon klo 00.25. Siili taaperteli Mariankadun ylitse bussin edestä. Kaikenikäinen ryhmä oli innostunut ja motivoitunut hyvällä huumorilla varustettuna. Kiitokset kaikille osallistujille.

Utön Janne mökki- ja puutarhatiluksillaan.

Auringonlaskua Saaristomerellä klo 21 jälkeen.